[ Pobierz całość w formacie PDF ]
lońce
4. Czwartego kwietnia s wschodzi wpó do szóstej.
lońce l
5. Piatego maja s wschodzi dwadzieścia pieć po czwartej.
lońce
¹ ¹
6. Szóstego czerwca s wschodzi za siedemnaście czwarta.
lońce
7. Siódmego lipca s wschodzi za dziesieć czwarta.
lońce
¹
8. Ósmego sierpnia s wschodzi sześć po piatej.
lońce
¹
9. Dziewiatego września s wschodzi za dwadzieścia osiem szósta.
lońce
¹
10. Dziesiatego pazdziernika s wschodzi siedem po szóstej.
lońce
¹
11. Jedenastego listopada s wschodzi dwanaście po siódmej.
lońce
12. Dwunastego grudnia s wschodzi o ósmej.
lońce
II. Prosze podać pieć znanych przys ów jidysz (ew. można u swoje
l lożyć
¹ ¹
w (czas 15 minut).
lasne)
III. Prosze napisać dialog na temat zakupów (ok. 150 s ów, czas 30 minut).
l
¹
IV. Prosze opisać ostatni tydzień (ok. 150 s ów, czas 30 minut).
l
¹
89
26.
90
Tradycyjny kalendarz żydowski
Tradycyjny kalendarz żydowski jest kalendarzem ksieżycowym i używa
¹
liter alfabetu dla oznaczania dat. Oprócz tego zaczyna sie on od biblijnego
¹
stworzenia świata. Jest to żydowski rok 1 ( ), przypadajacy na lata 3761 3760
¹
p.n.e. (rok żydowski nie pokrywa sie z naszym, jego poczatek wypada w jesieni
¹ ¹
naszego roku). Tak wiec na przyk rok 1995 odpowiada hebrajskiemu 5756
lad
¹
5757 ( ).
W celu uproszczenia ca tego systemu, pomija sie w dacie pierwsze
lego
¹
5000 ( ) i zapisuje sie pozosta liczbe z dwoma apostrofami przed ostatnia
la
¹ ¹ ¹ ¹
litera. W ten sposób na przyk rok 1900 odpowiada . By
lad
¹
ze skróconego roku żydowskiego (po 1240 n.e.) otrzymać nasz rok, dodaje
sie do niego 1240 (jeżeli znana jest dok data i przypada ona pomiedzy
ladna
¹ ¹
żydowskim nowym rokiem w jesieni i pierwszym stycznia, wtedy dodaje sie
¹
1239). Lata żydowskie czytane sa jak wyrazy.
¹
Kaba cześć I
la
¹
Kaba to nurt teologiczny w judaizmie, nawiazujacy do filozofii
la
¹ ¹
neoplatońskiej. G ównym dzie Kaba jest napisana przez Mojżesza
l lem ly
z Leonu oko roku 1285 w Hiszpanii Zohar Ksiega Blasku. Jest to z pozoru
lo
¹
seria prawowiernych komentarzy do Piecioksiegu, w
lożonych w usta rabinów
¹ ¹
palestyńskich. Kamuflaż ten nie na wiele sie zda wkrótce wiekszość rabinów
l
¹ ¹
uzna Zohar za tekst heretycki. Wywar on miedzy innymi wp na ruchy
la l lyw
¹
mesjańskie Sabataja Cwi i Jakuba Franka, a także na chasydyzm i kult
cadyków.
Mesjanizm Kaba tym sie różni od ortodoksyjnego, że przyjście Mesjasza
ly
¹
i koniec świata sytuuje w bliskim czasie. Kabaliści przewidywali te daty,
a także czas nasilenia prześladowań %7łydów; te trzy elementy by zreszta
ly
¹
czesto wiazane ze soba.
¹ ¹ ¹
Różnice pomiedzy kabalistami i tradycyjnymi komentatorami Pisma siega
ly
¹ ¹
jeszcze dalej. U tych pierwszych widać jak gdyby niezadowolenie z literalnego
sensu Tory, poszukuja oni wszedzie jakiegoÅ› ukrytego, g
lebszego znaczenia.
¹ ¹ ¹
Za herezje uznaje sie też wiare w samodzielność z które jest w postaci
la,
¹ ¹ ¹
upad anio ów przeciwstawiane Bogu.
lych l
91
I. Jaki to nasz rok?
II. Prosze przet
lumaczyć:
¹
1. Musze napisać adresy na kopertach.
¹
2. W moim mieście jest wiele muzeów.
3. Czy w Twoim mieście jest zamek królewski?
4. To sa obrazy znanych malarzy.
¹
5. W teatrze wystawiaja ciekawa sztuke.
¹ ¹ ¹
92
27.
93
Miesiace żydowskie
¹
%7łydowski kalendarz ksieżycowy ma 12 miesiecy. W latach przestepnych,
¹ ¹ ¹
które wystepuja siedmiokrotnie w cyklu dziewietnastoletnim, dodaje sie po
¹ ¹ ¹ ¹
miesiacu szóstym ( ) trzynasty miesiac nazywany [veyoder] lub
¹ ¹
[oder beyz]. W takich latach miesiac określa sie jako [oder alef].
¹ ¹
wrzesień-pazdziernik . . . . . . . . . . . . . [tishre]
pazdziernik-listopad . . . . . . . . . . [kheshvn]
listopad-grudzień . . . . . . . . . . . . . . . . . [kislev]
grudzień-styczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . [teyves]
styczeń-luty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [shvat]
luty-marzec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [oder]
marzec-kwiecień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [nisn]
kwiecień-maj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [iyer]
maj-czerwiec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [sivn]
czerwiec-lipiec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [tamez]
lipiec-sierpień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [ov]
sierpień-wrzesień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [elel]
Kaba cześć II
la
¹
Dla Kaba tekst Pisma to tylko punkt wyjścia do spekulacji, które
ly
opiera sie miedzy innymi na rozbijaniu idiomów na ich cześci sk
ly ladowe,
¹ ¹ ¹
kojarzeniu s ów o podobnych lub identycznych spó loskach, porównywaniu
l lg
kszta liter, czy też braniu pod uwage wartości liczbowych poszczególnych
ltu
¹
liter, a przez to i s ów oraz porównywaniu ich ze soba.
l
¹
94
W Zoharze przedstawiona jest myśl, że litery to cia zaś ożywiajace je
lo,
¹
samog to duch. Tak wiec spó loski staja sie budulcem świata, a dynamika
loski lg
¹ ¹ ¹
jezyka sprzeżona jest z dynamika świata. Ta z pozoru naiwna metodologia
¹ ¹ ¹
pozwoli jednak dojść do wielu g
la lebokich przemyśleń i wniosków.
¹
Intrygujacy jest u kabalistów ca brak poszanowania dla chronologii
lkowity
¹
wydarzeń kojarza oni ze soba fakty, niezależnie od czasu i miejsca ich
¹ ¹
zaistnienia. Historii narodu wybranego nie przystoi wed nich czas linearny,
lug
może ona sie dziać tylko w absolutnym czasie sakralnym. Z ta koncepcja
¹ ¹ ¹
[ Pobierz całość w formacie PDF ]